استئوپروز 1

شکستگی های ستون مهره ها و کفل اهمیت ویژه ای دارند. شکستگی های مهره ای می تواند عواقب وخیمی را به دنبال داشته باشد، که از آن جمله می توان به کاهش قد، درد و از شکل طبیعی خارج شدن کمر(ناحیه پشت) اشاره نمود.شکستگی کفل اغلب به عمل جراحی نیاز خواهد داشت و ممکن است به معلولیت و از دست دادن زندگی مستقل بیانجامد.

استئوپروز در زنان  پس از قاعدگی بسیار شایع است، بطوری که استئوپروز "پس از قاعدگی" نامیده می شود. اما احتمال آن در مردان و نیز در افرادی با اختلالات خاص هورمونی و سایر بیماری های مزمن یا در نتیجه مصرف داروهایی نظیر گلوکوکورتیکوئیدها موسوم به کورتون نیز وجود دارد.

استئوپروز بطور چشمگیری طول عمر و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. خوشبختانه امروزه استئوپروز در حد زیادی قابل درمان بوده و با  تغییردر شیوه زندگی و درمان مناسب و صحیح دارویی می توان از بسیاری از شکستگی ها جلوگیری کند.

ارتباط کلسیم و ویتامین D با استئوپروز

 کلسیم و ویتامین D در رابطه با استئوپروز از اهمیت زیادی برخوردارند. مقادیر توصیه شده برای دریافت کلسیم بسته به هر کشور و سن متغیر است، برای افراد در خطر بالای استئوپروز(پس از پنجاه سالگی)مقدار توصیه شده توسط آژانس های سلامت امریکا 1200 mg در روز در نظر گرفته شده است. و IU 800-400  روزانه نیز برای ویتامین D توصیه گردیده است.

 کلسیم جهت کمک به رشد استخوانی، ترمیم و حفظ قدرت آن مورد نیاز بوده و یک بخش از درمان استئوپروز محسوب می شود.نقش کلسیم در پیشگیری و درمان استئوپروز همچنان مبهم است. مثلا  برخی جمعیت ها با دریافت بسیار پایین کلسیم، میزان بسیار کم شکستگی استخوانی  را نشان می دهند و یا جمعیت هایی با دریافت بالای کلسیم  از طریق شیر و فراورده های آن به میزان بالاتری دچار شکستگی استخوانی می شوند. این مثال ها دال بر دخالت عوامل دیگری نظیر دریافت ویتامینD ، پروتئین، نمک ، ورزش و مقدار قرار گرفتن در معرض نور خورشید می باشد که همگی در مینرالیزاسیون استخوانی موثرند.    

 ویتامین D نیز به جذب کلسیم از روده کمک می نماید. برخی مطالعات نشان داده اند که دریافت بالای این ویتامین شکستگی ها را در افراد مسن کاهش می دهد، هر چند انجمن سلامت زنان دریافته است که اگرچه کلسیم + ویتامین D دانسیته استخوانی را افزایش می دهد، اما بر شکستگی کفل اثری نداشته بلکه باعث افزایش تشکیل سنگ کلیه می گردد.

 

منابع :

 

 

 

 

 

http://www.iofbonehealth.org

http://www.health.nytimes.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Osteoporosis

 مترجم  و  گردآورنده : سلما پورزال

/ 5 نظر / 41 بازدید
احسان

خیلی عالی بود. امیدوارم این سایت روز به روز پر بیننده تر بشه....! موفق باشید. ممکنه منابع کلسیم و مقدار مصرفی از اون مواد غذایی برای تامین کردن مقدار کلسیم لازم بدن را هم بگید. ممنون

ندا

آفرین. قالب خیلی خوشگل شد. هميشه موفق باشي. [دست]

بیتا

خسته نباشید، من كه تا آخرش هستم ... نظرامو يهو مي گم!!! هميشه پيروز باشيد و جاودان ... يه تبريكم به ميس پورزال[چشمک] كه اولين مقاله ترجمه ايشونه ، خدا قوت[هورا]

مهدیه

سلام. خیلی خوب بود. کلاَ تغذیه چی ها خیلی با حالن[دست]